tisdag 25 december 2007

Julafton!

Det kändes rätt bra. Firade inte som vi brukar. Och det gjorde nog susen! Barnen var lyckliga. Den äldsta ville vara tomte och fick såklart det. Kom in med dånande röst, så dånande den nu kan vara när man är 8 ½ och tjej! "Finns det nå'ra snälla barn här?" Hon började såklart med ett "Ho, ho, ho". Det gör ju den amerikanska tomten. Hon hade skägg och hela kitet. Sötaste tomten jag nånsin sett tror jag. Sen fick vi klappar.

Idag är det tyngre. Det börjar sjunka in att flytten närmar sig. Flytten till min "hemliga" bostad. Där får jag stanna ett tag. Men det är inte permanent. Jag kommer att bo i en liten stad. Nånstans i Sverige. Där kommer jag nog känna mig lite tryggare. Jag hoppas det.

Jag önskar att det inte behövt vara såhär! Jag önskar allt var som vanligt. Att jag fick flytta hem till min egen lägenhet. Kunna leva som jag vill. Vara fri. Stark. Vara jag! Istället måste jag flytta på mig. Först till ett ställe. Sen till ett annat. Vem vet hur många gånger jag måste göra så?

Idag är jag inte rädd. Bara förbannat trött. Trött på att det är fel personer som måste börja nya liv. Som måste flytta på sig. Säga upp sig från jobbet. Flytta från vänner och familj. "Ja, det är verkligen beklagligt" Jasså? Verkligen? Beklagligt? Det där är orden som t e x socialtjänsten använder. Att det är beklagligt. Sen går dom hem till sina trygga bostäder och har det fint med sina familjer. Vad säger politikerna? "Jag, det är ju jättetråkigt." Mmm..visst är det. Ännu tråkigare är det att man bygger ut infranät för 100-tals miljoner när det finns så uppenbara behov på andra håll!

Jag är inget offer. Har aldrig sett mig själv som nåt. Jag är på sin höjd målsägande. Men jag är framförallt kvinna. Och mamma. En mamma som, precis som de flesta andra mammor, vill sina barns bästa. En mamma som står helt hjälplös mot en "högre makt". Vilken myndighet man än pratar med får man samma svar. "Det är verkligen jättetrist att du har hamnat i den här situationen men det är inte vi som tar besluten. Det är politikerna." Jaha? Och ändå finns det politiker som själva suttit i "situationen"! Som VET!

Det finns så mycket konventioner och regler. Det är barnkonventionen. EU har massa fina lagar. FN är så humana och bra. Men när efterföljs den enskilda medborgarens rättigheter egentligen?

Alla har rätt till ett försvar. Om man åtalas för brott. Vi har vår rättsäkerhet. Det är bra. Det är demokratiskt. Man erbjuds hjälp om man blir dömd. Det finns program man kan få gå för att jobba med sig själv. Rätta till de problem man har som gjort att man hamnat där man hamnat. Jag tycker det är bra. Anser att varje människa har rätt till en andra chans. En ärlig chans till ett drägligt liv. VARJE människa! Jag hade tur att bo i rätt distrikt. Annars hade jag inte haft RVC. Dom har varit mina livräddare. Utan dom hade jag aldrig orkat. Jag har vänner som bor i distrikt där det inte erbjudits ett dugg. Där dom så snällt får lunka hem efter polisförhör och rättegångar. Till ensamheten. Ingen att ventilera med. Inga stödsamtal. Inte ett dugg.
Man sitter i sin ensamhet och tänker. Man tänker på mannen som sitter inlåst. Man saknar. Älskar. I sin ensamhet övertygas man mer och mer om att man gjort fel. Att man handlat orättvist. Det finns ingen där som kan tala om hur det är. Som kan stötta. Som kan säga att det är normalt att känna så. Det slutar med att man går tillbaka.

Om vi hjälper förövarna måste vi väl även ta hand om de utsatta???

Igår var det julafton. Våra kvinnojourer är belamrade med kvinnor och barn som flytt. Flytt ifrån terrorn. Alkohol, droger, sparkar och slag. Där satt dom. Mammor som förtvivlat försöker ge sina barn en någorlunda fin jul. Barn som frågar varför mamma gråter. Frågar efter pappa.

Våra kvinnojourer är guld värda. Men alla de eldsjälar som arbetar med att stödja och hjälpa utsatta kvinnor och barn jobbar gratis. Ideellt. Dom får inga pengar. Ingen lön. Dom arbetar med det enbart för att dom brinner för det. För att dom vill finnas där. Politikerna är väl bara tacksamma att statens pengar inte går till några onödiga löner. Då kan vi ju få riktigt bra infranät i våra städer.

Nu får det tamejtusan bli ändring! Fortsätt stöd våra brottslingar. Men glöm för f*n inte brottsoffrena!!!!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Vill bara önska dig och barnen en God Jul, så gott det nu går. Skickar över massa varma kramar till er alla! //Mallan

Anonym sa...

Skickar en BAMSEKRAM till er...

Unknown sa...

vill bara önska dig god jul o hoppas att du får det stöd du behöver. jag kan inte tänka mig hur det är att råka ut för det du gjort. *krama*

Anonym sa...

Trevlig fortsättning på julhelgen.
Stor kram till dig och dina fina barn! Ta hand om er, du finns i mina tankar!

Anonym sa...

God fortsättning :)

Anonym sa...

Hoppas du fick en fin& trygg jul och önskar dig ett gott nytt år för dig& dina barn,&' hoppas du får ett nytt fint liv där du kommer att befinna dig i framtiden
MVH A


ps.
(mr xx kan sitta där innanför de grå murarna& begrunda sina synder,typer av den kalibern & anhang vill man bara skicka till ett sorts Alcatraz med hajar& reptiler i vattnet runt den ön:(..)