söndag 23 december 2007

Barnens jul!

Idag är det julafton. Julafton?? Redan? Jag som brukar julpynta som en tok. Julbaka. Rulla köttbullar. Slå in paket och spela julsånger hela dagarna. Har inte ens dragit fram en stake. Pallar inte! Måste ju ändå flyttpacka mitt i allt det här. Det är ju lätt när man egentligen inte ens kan befinna sig i sin egen lägenhet. Hur f*n distanspackar man??

Känner mig lite extra trasig idag. Men lägger allt på hyllan. Barnen, Kalle, Aladdin och mat står på agendan. Inget annat. Vill inte känna. Inte tänka. Låtsas som om det är en vanlig måndag. Med lite extra mycket mat bara. Idag är jag bara jag. Blir bogserad av mamma idag. Motorn är inte tillbaka från verkstan än. Tänker bara vara. Koncentrera mig på mina små. Har ingen lust att piffa. Kanske några drag med mascaran men inget avancerat. Jag i olivgrön velour. Det är juligt! "Det matchar ju mina gröna ögon så lite piff är det nog!"

Barnen är förväntasfulla. Dom ska ju träffa tomten idag. Dom har ju hajjat vem det är som är tomte. Men dom har träffat den riktiga. Det finns dokumenterat. Fick sitta i hans knä i ett "mall" i USA. Då är det ok att man har en låtsastomte här hemma. Det är ju lite långt att resa från USA. Det har dom ju fattat.

Förra året när tomten kom och vi skulle öppna dörren möttes jag av TRE förvirrade män i rött. Jag stängde snabbt igen dörren och vände mig till mamma. "Ehh..det står T-R-E stycken därute!" Sen kom asflabbet! Det visade sig att dom andra två skulle in i varsin lägenhet med klappar och alla tre hade haft det ganska trevligt därute i trapphuset när dom på samma gång klivit ut ur hissarna. Jag öppnade dörren igen, flinade och frågade om det var fritt fram att välja! Då skrattade dom. Vi bjöd in vår egen tomte.

Jag känner just nu noll engagemang. Men jag vet att det bli bättre när jag ser barnens förväntansfulla leenden. Och när jag får mumsa på mammas julmat! Mammor är så skojiga på det sättet att dom alltid ska skicka med massa mat när man åker därifrån. Det tycker jag är extra bra idag. Då kan jag mumsa mig igenom hela julhelgen. I min gröna velour.

Idag blir det inte många knop. Jag ska bara vara. Njuta av mina barns närhet och glädje. Glo på Kalle och mumsa Aladdin. Om barnen vill smaka bjuder jag dom på en romrussin och förklarar snällt att det bara FINNS såna i lådan.. "det är vuxengodis!"

Det blir nog bra idag. Barnens skratt. Prasslet av papper. Julens alla dofter. Maten. Granen. Det blir bra. Det är jul. Barnens jul!

3 kommentarer:

Lillie plein damour sa...

Gumman.
DU lâter härlig i grön velour, och ja det passar dina ögon.
Jag vill ocksâ ha!! ;-)
Ta vara pâ dig.
God och fridfull Jul.
J

Lillie plein damour sa...

PS
Kall och överjävlig Jul utan tomte önskas XX, hoppas att du bryter benet i trappanDS

Anonym sa...

Hoppas din Julafton blir bra iaf, barnen är nog extra glada idag skulle jag tro, somnar sött sedan =)
//Anna